Kaya-maya

Nota : Jemput masuk. Anda tidak salah tempat, blog bizLimited la ni. Duduklah dan jemputlah memberi komen seadanya. Minta maaf kalau ada habuk dan bunyi bising sikit, Site Under Construction.  🙂

Salah satu perkara yang menjadi ‘mind set’ kebanyakan orang adalah orang-orang yang memandu kereta mewah adalah orang kaya. ‘Mind set’ ini ada betulnya kerana siapa lagi yang mampu membeli kereta mewah melainkan jika pendapatannya melebihi paras orang kebanyakan.

Tetapi sebenarnya, saya melihat ‘mind set’ sebegini dibentuk melalui pengaruh cerita romantik tv, drama, filem dan hiburan.Kita terlalu terpengaruh dengan jalan cerita dan kehidupan selebriti, hinggakan kita sentiasa berfikir, orang kaya harus memakai pakaian berjenama, orang kaya harus memandu kereta mewah, orang kaya harus mempunyai rumah yang besar dan sebagainya.

Sebelum mengenali apa itu erti perkahwinan perniagaan, kekayaan, pelaburan dan perkara sewaktu dengannya, saya juga turut sama mempunyai mind set begini.Semasa awal saya mempunyai teman wanita perniagaan, keuntungan juga banyak disalurkan untuk menampung kehidupan mewah saya. Semasa itu, tidak ada kesedaran dari segi perkahwinan pelaburan.

Tetapi,pengalaman berkenalan dengan beberapa orang tok kadi pelabur seperti bekas peserta seminar serta pembacaan buku-buku pelaburan telah banyak mengubah ‘mind set’ saya.Saya kini faham dimana sebenarnya wang harus digunakan.

Rata-rata berpendapat, ‘Buat apa bisnes,tu semua kerja-kerja orang tua. Kita yang masih muda, bila lagi hendak enjoy.Kalau sibuk bisnes, rugila waktu muda kita, hidup hanya sekali’.Lain-lain pula memberitahu, ‘Money is not important to me. Yang penting kegembiraan untuk bekerja nanti.’

Saya tidak salahkan mereka sebab seperti teori Abraham Maslow, pada usia seperti saya, kekayaan bukanlah prioriti utama. Akan tetapi, kehidupan kita hari ini jauh telah berubah.Sama-sama muhasabah diri masing-masing.

Sekian,

-GM Yusri-

 

 

~ by GM Yusri on September 13, 2008.

2 Responses to “Kaya-maya”

  1. haha…gambar yang menarik.

  2. Thnx 🙂

Leave a Reply

 
