Rahsia disebalik mentol

Baiklah post pada hari ini ingin mengajak anda semua berfikir dari sudut seorang usahawan.

Saya pasti anda semua pernah mendengar nama GM Zulhilmi Thomas Edison. Beliau merupakan seorang ‘pakar fiziK’ yang mampu menghasilkan mentol. Saya masih ingat lagi ketika sekolah rendah di mana cikgu saya menceritakan tentang beliau. Nampaknya, olahan cikgu kurang menarik kerana hanya mengaitkan Sains dengan kejayaan beliau. Sebenarnya Thomas Edison ini merupakan seorang usahawan yang menarik untuk kita kaji.

Ketika dahulu cikgu saya mengatakan beliau berjaya kerana beliau belajar bersungguh-sungguh dan cikgu juga berpesan kepada saya agar saya kahwin awal belajar bersungguh-sungguh. “Belajarlah bersungguh-sungguh supaya kamu dapat keputusan peperiksaan yang bagus.Nanti besar kamu akan mendapat isteri yang penyayang pekerjaan yang menawarkan gaji lumayan” kata cikgu saya. Setelah saya membaca kisah Thomas Edison yang sebenar,saya terkejut! oh! 

Sebenarnya sebelum beliau, sudah terdapat beberapa orang yang menghasilkan mentol. Namun,mentol tersebut tidak praktikal kerana tidak mampu menyala dalam tempoh yang lama. Selain itu, para pencipta tersebut tidak nampak nilai komersial mentol tersebut.Dengan kata lain, para pencipta sebelum beliau tak nampak bahawa mentol ini boleh menghasilkan wang! Mereka tidak tahu bagaimana ingin menukarkan mentol yang berguna tersebut kepada perniagaan.

Cikgu saya juga tidak memberitahu bahawa beliau merupakan seorang billionaire yang dibuang sekolah!Beliau dibuang sekolah kerana dianggap tidak cukup hensem bijak untuk belajar.Selepas beliau dibuang sekolah,beliau telah menjaja dan menjadi salah seorang usahawan muda.Ketika inilah beliau belajar untuk menganalisa peluang-peluang bisnes sebelum menjadi perintis kepada mentol. Beliau juga mengasaskan syarikat General Electric yang membuatkan masyarakat dapat menggunakan mentol yang beliau hasilkan.

Inilah realiti kisah seorang perintis secara ringkas. Jika cerita ini diceritakan oleh cikgu saya ketika dahulu,sudah pasti lebih cepat saya akan memikat hati perempuan memulakan perniagaan sendiri.oh!  🙂  Lihatlah, tiada apa yang mustahil di dunia ini! Saya rasa anda semua patut melihat tokoh-tokoh yang berjaya dari sudut bisnes! Barulah anda akan lebih bersemangat untuk berkahwin berniaga.  😀

Sekian sahaja untuk kali ini,

-GM Yusri-

 

 

~ by GM Yusri on October 10, 2008.

11 Responses to “Rahsia disebalik mentol”

  1. waahhh
    bgoz2
    =)
    rhsia kejayaan ni
    hiiii

  2. eh yus aku letok doh link ko blog mu..letok ar link blog aku plop..kito tukar2 link ar

  3. >> sabryna

    Hee~
    Yup,btul 2
    Smoga mncontohi ape yg dipost pd kali ini
    Wii~
    😀

  4. >> cdiq

    Beres
    🙂

  5. hihih
    asal mentol tu cair??
    =)

  6. mu buko http://www.feedburner.com..jadi ahli..boleh la..

  7. >> sabryna

    Hak2
    Ntah la,sy pon xtaw
    Mngkin 2 rahsia mentol 2 saje yg taw
    Brsesuain dngn tajuk post pada kali ini
    Ngee~
    😀

  8. bakpo xleh? mu try molek..

  9. Ya, benar…edison bknlah seorang saintis..apatah lagi pakar fizik..edison hnyalah org yg berpikiran bisnes hanya semata-mata mengejar keuntungan..dia hanya membeli idea org lain untuk mentol dan hanya menyuruh pekerja2nya mengimprovekan mentol untuk lebih tahan lama…jd ramai saintis tidak mengapprovekannya sbgai seorang pencipta mentol…tolonglah buang stereotaip yg mengatakan edison sbgai seorang yg sabar dan tabah yg mnghadapi kegagalan sbyk 999 kali sebelum berjaya pd kali ke 1000(ayat yg sering digunakan utk motivasi kpd org yg slalu gagal)..sebenarnya yg menghadapi semua itu adalah para pekerja-pekerja dibawahnya..kemenangan hadiah nobel untuk fizik oleh thomas edison masih dipersoalkan hingga sekarang krn dia tidak melakukan apa2 kajian saintifik mengenainya…hanya try and error drpda idea2 org lain..lebih malang lagi..try and error itu bukanlah dilakukan sendiri oleh edison..tapi oleh orang2 suruhannya.maknanya kuli2nya layak memenangi hadiah nobel berbanding edison..

    Sumber: http://www.associatedcontent.com/article/29523/the_thomas_edison_myth.html?page=2&cat=49

  10. >> cdiq

    Wokeh
    Nnti aku try smula
    😀

  11. >> faizin

    Fuh,sngguh pnjg lebar rpenye info yg dikongsi
    Thanx 4 da addtional info
    Moga dpt dmanfaatkn oleh sy n pngnjung2 bizlimited yg laen
    Wii~
    😀

Leave a Reply

 
