Oh Mama,Yusri mahu kahwin.

Ops,maafkan saya.Tajuk post kali ini mungkin mengundang konspiransi dan lari sedikit daripada tema perniagaan yang biasa saya bincangkan.Perkahwinan itu adalah 1 cabang rezeki.Allah telah berjanji akan mengurniakan rezeki kepada setiap pasangan yang berkahwin dengan sah.Oh!  😀 Saya sebenarnya baru berumur 19 tahun dan mungkin tidak layak untuk membincangkan soal perniagaan perkahwinan tetapi saya akan utarakan setakat termampu di sini demi kebahagiaan saya dan anda semua di masa akan datang.Ingat,alam perniagaan perkahwinan itu indah tetapi tetap ada ujiannya.

Jadilah kamu hamba baginya dan dia menjadi hamba bagimu dan jagalah sepuluh perkara untuknya.

Yang pertama dan kedua
Berlakulah qanaah kepadanya dan perlakukan dia dengan taat dan menjadi pendengar yang baik.

Yang ketiga dan keempat
Perhatikan apa yang dilihat dan dicium. Jangan sampai matanya melihat yang buruk padamu dan jangan sampai dia mencium yang buruk darimu, kecuali yang terharum.

Yang kelima dan keenam
Perhatikan waktu makan dan tidurnya. Terlalu lapar itu membelenggu dan kurang tidur itu membuat dia marah.

Yang ketujuh dan kelapan
Jagalah hartanya dan sanak saudaranya. Yang mustahak dalam harta benda ialah mentadbirnya dengan baik. Yang mustahak dalam rumahtangga adalah mengurusnya dengan baik.

Yang kesembilan dan kesepuluh
Janganlah membantah perintahnya dan jangan pecah amanah serta membuka rahsianya. Jika kamu melanggar perintahnya, maka bererti kamu membuatnya marah. Jika kamu pecah amanah, maka kamu tidak akan mendapat aman daripada khianat kepadanya. Dan ingatlah, jangan kamu bergembira di hadapannya di saat dia bersedih dan janganlah pula kamu bersedih apabila dia bergembira. Yang pertama termasuk dalam kesalahan dan yang kedua kamu membuatnya runsing. Jadilah kamu orang yang menghormatinya dan dia akan menghormati kamu. Dan ingatlah, kamu tidak akan berjaya menggapai apa yang kamu inginkan, hinggalah kamu lebih mendahului rasa sukanya daripada rasa sukamu, sama ada mengenai apa yang kamu suka ataupun benci.

” Dan di antara tanda-tanda kebesaranNya ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya dan Dia menjadikan di antaramu rasa kasih dan sayang. Sungguh pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda kebesaran Allah bagi kaum yang berpikir ” Surah Ar-Rum : 21

Semoga perniagaan masjid yang bakal dibina dapat terus melahirkan muslimin dan muslimah terbilang dalam membela agama kita dan bukannya masjid itu dengan mudah dirobohkan hanya dengan lafaz cerai.Oh!  😉

P/s : Jangan lupa untuk ajak saya datang makan nasi minyak anda nanti.Letakkan saya dalam senarai nama V.I.P.Haha!  😀

-GM Yusri-

 

 

Advertisements

~ by GM Yusri on February 1, 2009.

28 Responses to “Oh Mama,Yusri mahu kahwin.”

  1. (Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia. (surah an nur: 26)

    insyaAllah, lelaki yg baik tue ntok perempuan yg baik n sebaliknya..

    ~sama2 mengingtkan sesama muslim~

  2. 😀
    saye suke ngam post kamu kali nii.hahahs.
    anyway btul2.allah tlah brjanji akn mmbrikn rezeki kpd mrk yg berkhwin:)
    insyallah naty bilah nikoh yus jd VVVip ehs
    😉
    amin~

  3. >> anis

    Hoho!
    Btul 2
    Sy stuju dngn awk
    Jodoh itu rhsia Allah
    Dan ia turun dari hati
    Wii~
    😀

  4. >> amalin

    Haha,thanx ye
    Nnti Yus khwin yus ajk bilah jgk
    Ngeh2
    😉

  5. huh!!
    nk kawin xajak…
    klu x, leh kawin skali~~
    ngeh2!!
    =)

  6. >> beIng_mE

    Haha!
    Ini pnye ajakan ikhlas ke x ni?
    Btul2 mngundang konspiransi
    Aish~
    😛

    Xpyh kwin skali
    Kwin dua kali,tiga kali bru meriah
    Hua2
    😛

  7. yus mahu kawen??
    spe calonnye??
    =)

  8. haha.
    semangat post kali neh.
    suda ade calon2 kah?
    xD

  9. >> sabryna

    Aish,cam trkejut je
    Hak2
    Blom ade lg calon trsebut
    Masih mncari
    😀

  10. >> +farah+

    Haha!
    Smangat tu pntim kalo bab2 kwin ni
    😛

    Aish,calon2?
    Ckup skadar 1 je
    Hati sy yg 1 ini hnya untk 1 pmpuan
    Xleh nk kntrol kalo lebih dri 1
    Isy2
    😉

  11. hahha.
    bab2 kwen jek smgt.
    bab2 laen?
    😛

    erk.ahah 😀
    mane la taw nk cari lbh.
    jd la calon2 😛

  12. >> +farah+

    Bab laen smangat jgk
    Exmple:mkn,tdo,stdy(kononnye)
    Haha!
    😛

    Phew
    Xterdaya nk cari calon2
    Nk cari calon yg 1 ni pon susah
    Isy2
    😉

  13. huk3..
    nk khwin dh?
    ish3..
    ape2 pun, wjb invite sy as VVIP to ur wedding ceremony,k!~
    igt tu.. WAJIB.. :p
    semoga en yusri jumpa calon yg sesuai.. :p

  14. >> lel

    Haha!
    Xnk kwin skrg
    Lmbt lg
    ISy2,advance btul
    😛

    Ye2
    Awk lah org 1st sy invite g my weddin ceremony nnti
    Ngeh2
    😀

  15. Wah3.Sebak+terharu lah..
    Smoga yus mnemui jd0h yg dcri
    insyaAllah..
    D0a2 sy etep.
    D0a bakal seorang jutawan skalo lbh berkat.
    (falsafah pr0f aemy)

  16. >> Aemy

    Aish~
    Ni pehal sebak+trharu lbih2 ni
    ISy2~
    😛

    InsyaAllah
    Sy doakan jga untk awk smoga brtemu jdoh yg dpt hepikan awk alwayz
    Wii~
    😀

  17. sape2 nk g keduri gm yusri kite nie

    mesti need baju yg gorjes kan..

    so tgk n beli la kebaya from indon on my blog

    adabellawardrobe.blogspot.com

    jom ke majlis gm yusri dgn penampilan yg menyerlah k ^^

  18. >> miss rara

    Haha!
    GM Yusri nk kwin pon bleh bukak pluang prniagaan scara xlangsung
    Aish~
    😉

  19. hehe..bab kawin no 1
    xpe..pelan2 kayuh kan yus..
    ada lah tu nanti calonnya
    mcm perniagaan jgk kn..xdtg n dpt ngn mendadak..
    kenalah semai ‘baja’ modal hti n perasaan..
    huhu wah syok plk komen blog awk ni..
    aish…hehe
    org kata nk kaya xkenal bank mana yg kita masuk
    org jgk kata nk mkn xkenal tpt mana yg kita lepak
    org pn kata jgk nk tdo xkenal cdr tilam mcm mana
    tp sy kata..nak kahwin kena lah g kursus kahwin dlu.hehe
    hope u will be happy..:-)

  20. >> Ain Aishah

    Haha!
    Syok plak die komen bile saya wat post out khwin
    Nmpk sngt xtahan nk kwin dh 2
    Aish~
    😛

    Huha!
    Brsmngat ni nk g kursus kwin
    Tlong uruskan untk sy pkej kursus yg brpatutan
    Untk sy n bakal isteri
    Ckp je nk bape,nnti sy byr
    (*cam ade duit je.Isy2)
    😀

  21. hehu..
    sy ok je..tp post awk tu mcm best je baca
    syok plk komen2..hehe
    alah ckp sy..awk pn same siap leh create post lg
    sy mana ada..hehe(xngaku)

    hahaha..
    bsemangat eh? bgsla tu tp komen awk kt ats tu xnk kawin lg..
    hmm..kompius kejap sy nk arrangekn awk nyer kursus ni..
    wahh..calon xda? bakal isteri ada..hahaha statement apakah itu?
    hehehe…smile 🙂

  22. >> Ain Aishah

    Haha!
    Sy create post ni untk sebar bnda2 pntim yg prlu ada dlm prkhwinan
    Sharing is caring
    Oh!
    😀

    Adesh
    Calon xde,bakal isteri ada tpi xjmpa2 lgi
    Huhu~
    😉

  23. hehe..
    xperlah wak yg penting dlm sharing is caring ialah keuntungan kejujuran hati setiap pasangan pekongsi,hehe.
    xjmpa lg..xpe pelan2 kayuh wak. bkn sng nk cri someone special yg leh share suka dan duka jatuh bangun kita..kalo dia dtg terima lah dia seadanya dia..mana tahu boleh kembangkan dan majukan lagi perkongsian hati perniagaan awk skg ni. gud luck

  24. >> Ain Aishah

    Haha!
    Yup2,btul 2
    Thanx!
    Smoga awk jg brjmpa jodoh yg dpt bhagiakan awk alwayz
    Sy doakan
    Aamiiin~
    😀

  25. hihi..
    lmbt lg wak..
    awk lh tlg cri utk sy..hoho

  26. mak oih..meriah nye kt cni…
    sape yg nk kawen ni…nti jempot la..
    bole mkn free..weeee=)

  27. >> aida

    Ntah,ttibe je meriah kalo bout khwin
    Aish~
    😀

  28. bab bisnez lg meriah..kalah bab kahwin..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: