Oh anakku!

AMARAN KERAS : Artikel ini tidak sesuai dibaca untuk yang berusia 15 tahun ke bawah kerana ditakuti mengandungi unsur-unsur yang keterlaluan.Pengawasan daripada ibu bapa amat diperlukan.Sekian terima kasih.  😀

Pakar perkembangan bayi percaya tahun pertama kehidupan bayi merupakan tempoh utama berlakunya proses pembelajaran.Tidak perlu muzik klasik, alat pembelajaran bahasa atau kad imbas untuk merangsang otak bayi atau kanak-kanak. Alat pembelajaran yang terbaik untuk mereka ialah suasana sekitar.Oh anakku,Papa akan sentiasa bermain manja denganmu.  😉

Berikut merupakan antara aktiviti yang disarankan mengikut kajian sains :

1. Bertentang mata – ambil peluang ketika mata si kecil terbuka luas dan lihat dalam-dalam anak matanya. Bayi kecil dapat mengenal wajah pada awal usia malah setiap kali dia merenung individu di hadapannya, dia sedang membina memorinya.

2. Bercakap-cakap dengannya – walaupun reaksi yang diberikan adalah rupa keliru dan hairan, cuba berhenti sebentar di antara ayat untuk menggalakkan bayi memberi reaksi. Lama-kelamaan, dia akan dapat menangkap rentak perbualan dan mengisi ruang kosong yang dibiarkan senyap itu.

3. Jelirkan lidah – kajian menunjukkan bayi yang baru lahir seawal dua hari dapat meniru pergerakan wajah yang mudah.Ia menandakan kaedah penyelesaian masalah pada awal usia.

4. Geletek si bayi ketawa merupakan langkah pertama perkembangan humor bayi. Permainan seperti ‘cak cekur’ dapat mengajar anak menjangka apa yang bakal berlaku.

5. Tunjukkan perbezaan – pegang dua keping gambar beberapa meter dari muka si kecil. Gambar itu seharusnya lebih kurang sama tetapi ada sedikit perbezaan (mungkin satu ada pokok dan satu lagi tiada).Ini dapat membantu perkembangan dalam pengecaman huruf dan pembacaan apabila besar kelak.

6. Nyanyikan lagu untuknya – kajian menunjukkan bahawa pembelajaran ritma muzik berkait rapat dengan pembelajaran matematik.

7. Beri kata kunci – jika anda berkata; “Papa nak buka lampu ni,” sebelum menekan suis, si kecil itu diajar sebab dan akibat sesuatu perkara.

8. Baca buku berulang kali – saintis mendapati bahawa bayi berusia lapan bulan dapat belajar mengenali turutan dalam cerita jika dibaca dua atau tiga kali berturutan serta membantunya mempelajari bahasa.

9. Main sorok-sorok – bayi belajar bahawa objek boleh hilang dan muncul kembali.

10. Biarkan dia bermain dengan makanannya – apabila anak sudah boleh makan, hidangkan makanan dengan tekstur berbeza termasuk kacang pis dimasak, bijirin, pasta atau cebisan daging dikisar. Bayi akan melalui proses berlatih mencubit dan meneroka deria rasanya.

P/s : Untuk mendapat anak yang bijak pandai dan soleh/solehah hendaklah dididik dari sekarang.Saya berharap suatu hari nanti anak-anak saya juga akan turut serta berkecimpung dalam dunia korporat perniagaan.Bapa borek,anak rintik.Oh,tiru macam saya ya.  😀

-GM Yusri-

 

 

Advertisements

~ by GM Yusri on March 8, 2009.

44 Responses to “Oh anakku!”

  1. hak3..
    ntah nape rs nk gelak bc post ni..
    :p

    neway, ramainya anak..
    nk dpt twin 5 org skaligus ke?
    cian ur wife nnti.. ish3..

  2. >> lel

    Lorwh,rase nk gelak ke?
    Post ni xssuai untk bawah umur
    Dh ckup umur blom ni?
    Isy3~
    😛

    Ofkos rmai
    Ngeh2 😀
    Stiap kali isteri melahirkan ank,stiap kali tu jgk Allah hapuskan dosa
    Sy syg bakal isteri,sbb tu nk ank rmai 😉
    Bukn nk twin 5 skaligus
    Step by step lah
    Isy2
    😀

  3. Wahaa..5org 2.chubby plak.nti abeh bras pak yus..ups!p0st kali ni skali lg xbrbaur bisnes..huhu..
    Sy tlh mdapat pngawasan utk bca page ini.jgn risau.evrytim is undr c0ntr0l..
    Lawa muka dream girl.xde mata,xde idung.just tahi lalat kt bwh..hehe.

  4. ehem2…hahaha..
    ramainyeee…
    murah rezeki…amin…

  5. >> Aemy

    Haha
    Xpe jew,abis beras bleh g beli
    Sy masih mampu untk mnampung isteri n ank2
    Ngeh2
    😉

    Uish,sape ckp post ni xbrbaur bsnes?
    Tema blog ni ‘the road to ebiz is alwyz undr cnstrction’
    So,prsiapan mndidik ank dlm mngmbil alih bsnes sy jga turut dikira brsangkut paut dngn tema trsebut
    Wii~
    😀

  6. >> aida

    Smoga anda juga murah rezki
    Ntah kak senior trget bape org pon xtaw
    Jngn lupa ajk sy g majlis brcukur ank!
    Wii~
    😀

  7. uhukz..
    dh cukup 15 lama dh..
    tp, xcukup 19 lg.. :p

    oohh..
    dh bajet nk anak ramai la ni..
    huk3..
    nnti kna jaga la anak tu skali..
    jgn biarkn ur wife je..
    ade anak ramai pnat tau..
    org ckpla..
    tp, best gk, nnti ur children ade byk geng nk main2..
    :p

  8. salam..
    hiihi..
    nice post.. n, klaka too.. (^_^)

    br tau sal menda2 nie..
    thanx 4 da info..
    tak penah terdgr lak sal sumer2 nie…

    anyway,
    hope u’ll be a good n soleh dad in da future..
    amin~~

    =)

  9. seryes ckp.
    post anda kebelakangan ini……..
    [habiskan snirik.hahaha]

    evn pelik,
    sgt bergunaa.
    nnt nk try buat kat adib gemok.
    hahaa 😛

  10. >> lel

    Haha!
    Nnti dh ckup 19 bgtaw sy
    😛

    Isy2,ofkos la sy jga jgk ank2
    Xkn nk biarkn wife je yg jga
    Huhu,sianlah die nnti

    Xkesah,sy mampu lgi nk menggaji 2-3 oang maid
    Snang skit nk tlong wife wat keje
    Ngeh2
    Planning ckup jauh
    😉

  11. >> anis

    Haha!
    Ofkos bnda2 ni sume jrang trdngr kat mane2
    So sy ambil inisiatif untk wat sume org taw
    Untk kbaikan ank msing2 jgk
    Sharing is caring ryte?
    😉

    Thanx!
    InsyaAllah sy akan mnjadi the best dad ever in da world
    Ngeh2
    Hopefully,awk jga akn jd mak yg solehah
    Aamiiin~
    😀

  12. >> farah

    Sy smbung
    …cool n stylo
    Kn?
    😛

    Uish,mne ade plik
    Ni msti anda kurang mmbaca bout kanak2
    Isy2 😛
    Btw,sapekah adib gemok?
    Anak anda kh?
    Ngee~
    😛

  13. post kebelakangan ini agak berkaitan ngan hidup berkeluarga..adakah bro akan menamatkan zaman bujang tidak lama lagi????

  14. >> KaiTo

    Hahaha!
    Lwak ah ko bro
    Ade plak nk mnamatkan zaman bujang
    Calon pon xjmpa lgi
    Aish~
    😛

    Sume org psti akn hidup brkeluarga 1 hari nnti
    B4 brkluarga hendaklah memantapkan prsediaan kewangan
    Nk mantapkan kena ada cara
    Salah 1 ialah berbsnes
    Ngeh2
    😉

  15. hah.
    yes, agree 800% ngan KaiTo.
    agk berkaitan dgn hidup berkeluarga.
    sesungguhnye calon2 sudah sedia?
    haha 😀

    mmg xpelik
    tp pelik bile dibace di sini.
    ngeh3 😛

    adib gemok is my baby brother.
    dan die mmg ade rupe sedara sinchan.
    ngahahah =))

    • Calon2??
      Uish
      Sy mahu 1 calon sje
      Bnyk2 susah nnti
      Isy2~
      Blom ade calon
      Sedang mncari tpi xjmpa2
      Huhu~
      😛

      Mne pelik dibaca dsini
      Sume org baca rilek sje
      😀

      Owh,haha!
      Baby brother anda rpenye
      Kim salam kat die
      From Nobita
      Hua2~
      😛

  16. btw,
    anak saya?
    tidak mungkin, for now.
    haha

    • Nnti dh dpt ank bgtaw sy
      Bleh g majlis bercukur nnti
      Kalo ade rezki ur ank sy hulur duit skit2
      Ngeh2
      😉

  17. ermm…
    nice article…
    thanx 4 sharing..
    rsenye,klu sye sje2 nak belek bku psal2 ni ssah,,,
    ble pregnant nnti bru t’hegeh2..hehehe
    u r so sweet,,,ermm..
    mesti ske bdak2…

    • Haha
      Ur wlcome
      Sharing is caring..
      😉

      Nnti kalo dh ade ank bleh tnya pape tips2
      Ade bnyk lgi tips yg xdikongsi kat cni
      Hopefully,kalo ade masa nnti akan ditulis
      InsyaAllah~
      😀

      Ngee,xde sweet mne pon
      Mmg suka bdk2
      Diorg comel!
      Wii~
      😉

  18. hahaha.mane la taw,
    kot2 calon2 kn? 😛
    kalau xjmp lg bkn skrg la tuh.
    heh xD

    err.
    tade2.
    rilek dlm pelik lah 😀

    hahah.
    insyaAllah kalau die reti nk jwb,
    encik nobita. 🙂
    ngeh3. (since when amik alih tugas nobita nobi? kurius jek :P)

    haha.
    insyaAllah.
    lmbt lg tu…. 😀
    skit2 je? 😛

    • Xde calon2
      Nk cari calon pn susah
      Inikan plak calon2
      Aish~
      😛

      Rilek dlm pelik 2 sama cam xikhlas
      So xdiiktiraf oleh SIRIM
      Isy2~
      😛

      Nobita nobi mnde plak ni??
      Bnyk sngt tngk cite krtun ni
      Isy2~
      😛

      Haha
      Smoga ko jd mak yg solehah
      Jngn jd mak yg rockerz sudeyh 😛
      Nk bnyk kew?
      Nk bnyk kena la bnyk ank
      Hua2~
      😉

  19. mcm menarik aje post entry awk kli ni..btl lah kata KAITO tu byk sgt N3 berkaitan alam rumahntngga. Bagus utk masa dpn awk tu. Xpe Calon tu akan ada jugak suatu hari kan..dia xdtg mcm tu pd awk. Dia mcm pelangi jugak..dia hadir time kita xjangka pastu hilang mcm tu aje..kalo awk xsedar kehadirannya tu mybe peluang tu xkn dtg sbb nk tunggu pelangi tu dtg lg mmg ssh. Apa2 pun nnti jemput sy tau……

    • Adesh
      Apsal la sume org sokong Kaito ni
      Isy2~
      Mmg konspiransi btul
      Aiyaa!~
      😛

      Haha
      Btul2
      Sy stuju dngn awk
      InsyaAllah,sy akan mnunggu dngn tenang n cool
      Ngeh2
      😉

      Awk akn brada dlm snrai jemputan VIP sy
      Kite bsnes prtner kn?
      So,dun wory
      Wii~
      😀

  20. wHoa~
    amat menarik t0pik mr YUSRI kali nie…
    salute2~

  21. ngahaha.
    mane ar taw kn 😛

    tipu ah.
    SIRIM approve je, rilek dlm pelik tu.
    hahaha 😀

    da ko kate dari nobita.
    aku tmbh je nobi kat blkg.
    tipu ar ko xtgk.
    hahahah 😛

    err..
    haha..
    amin 😀
    byk ar rockers.
    gegegege =))

    err.
    kne byk anak?
    hahaha.
    ko la dulu.
    =))
    ding dong jepp.

    • Kalo aku bnyk ank ko kena ikut taw
      Kalo xikut nnti aku repot balai polis
      Kuang3~
      😛

  22. haha.lawa2 anak2 uncle yus.
    nama ank th bila nk mention.
    aha.
    nway kawen lh cpt2.
    ;p

    • Hak2
      Anak2 sy mmg lawa
      Mnurun sy sume tu
      Ngee~
      😛

      Uish,dh mention lah nama anak2
      Ade je dlm my frenster
      Wii~
      😀

  23. hahaha.
    aku lari jao2 nnt.
    ngeh3 xP

  24. hehe…
    insyaAllah..
    sy tumpang bahagia..
    wiiii….
    nnti boleh crikn tuk sy sorang k?

    • Hak2
      Ingt sy ni agensi cari jodoh ke ape?
      Adesh~
      😛

      InsyaAllah sy tlong cari2 untk awk
      Tpi xtaw lgi ciri2 yg awk nk cmne
      Aish~
      😛

  25. hehe..oh ini bukan agenci cari jodoh ke?
    terslh masuk plk! hehe..
    ciri2..? alaaa..yg leh jadi mcm MR.MAMA dlm tv pun dh OK..
    yg lelain sy xkisah. TP mestilah beriman dan hormat org Tua..
    wah gitu…hehehhee..

    • Haha
      Laen kali baca leklok signboard tu
      Ade plak trsilap msuk agensi
      Ni kemaruk sngt nk kwin kot
      Hmm..
      😉

      Haha
      Gud2
      Nnti sy try2 intai ciri2 cmtu untk awk
      Ade rezki awk so dpt la nnti
      Wii~
      😀

  26. hahha..sapa yg kemaruk? sy? Oh!tidak…
    awak kot..sy lom temui lg MR.MAMA sy tu..
    (dh berangan jd mam) bertuah bdn..hehe
    wokey! awk jgn intai2 aje..terus terjah la ye..
    senang sikit! hehehe…rezeki ada kt mana2 yus..kena usaha jugak kalao harap MR.MAMA sy tu dtg mmg xkn adanya…
    (apa yg sy ngarutkn ni) ..hihihi awk cri cepat2 ye MR.MAMA sy tu ek…..cri yg baik2..tau.

  27. lorr.. dh bukak agensi cr jodoh ke kt sini..
    xtau la plak..
    cr utk sy skali la gtu.. =p

    • Uish
      Bile masa plak ni bukak agensi cari jdoh
      Isy2~

      Xyah ngade2
      Awk kn dh ade
      Aish~
      😛

  28. sy dh ade eh??
    alamak!~
    lupa la plak..
    sorry2..
    x cr yg lain dh.. =p

    • Isy~
      Ade2 jew
      Cmne bleh lupa ni?
      Mkn semut itam bnyk sngt la ni agknye 😛
      Jngn cari org laen,sian org tu
      Aish~
      😛

  29. huk3..
    ye2..
    aye aye captain~~!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: