Kamu berani tangguh kerja!?

AMARAN SEDERHANA KERAS : Dilarang membaca post ini bagi golongan yang suci murni,yang tidak pernah bertangguh dalam urusan pekerjaan. Digalakkan untuk dibaca oleh mana-mana pihak yang sedang angau samada secara langsung atau tidak langsung sehingga mengabaikan cita-cita.Ops!  😉

Antara faktor yang menjadi penyebab angau kerja bertangguh ini ialah :

1. Pengurusan yang lemah, sama ada dari segi pengurusan diri, masa, sumber dan tugas.

Maaf,tiada penjelasan yang panjang lebar untuk point ini.Sendiri mahu ingat daa.Erk?  😉

2. Takut kepada kegagalan mahu pun takutkan kejayaan.

Ada orang takut untuk kahwin awal berjaya kerana perkahwinan kejayaan bermakna tanggungjawab lebih besar, masa makin sibuk dan tiada masa untuk perkara lain, ramai orang yang akan dengki dan sebagainya. Ada pula yang takutkan kepada kekasih hati kegagalan kerana bimbang dikritik, dimarahi, dipandang rendah, takut kerja tidak cukup bagus dan sebagainya. Walau apa sekalipun alasannya, 90% daripada apa yang disangkakan sebenarnya tidak akan berlaku! Eh?  😉

3. Terlalu mahukan kesempurnaan.

Ada ketikanya sesuatu perancangan perkahwinan kejayaan itu tertangguh perlaksanaannya kerana kita mahukannya terlalu sempurna. Begitu banyak masa dan tenaga dibazirkan dengan mengelamun atau mengkaji keburukan-keburukan yang mungkin akan terjadi.

4. Masalah fizikal.

Masalah rumah tangga kesihatan dan tenaga yang kurang boleh mendorong perasaan malas. Ini membuatkan banyak kerja-kerja gagal disempurnakan kerana diri tidak produktif.

5. Masalah sikap.

Sikap adalah penyumbang paling utama kepada masalah kerja bertangguh. Apabila kita bersikap sambil lewa, ambil mudah dan tiada komitmen serta disiplin terhadap kekasih hati yang manja dan comel diri kita dan tugas-tugas yang diserahkan maka segalanya pasti akan tertangguh. Bagaimana untuk mengatasinya? Bertangguh bukanlah sesuatu masalah yang tidak boleh diselesaikan. Ia bukannya perkara biasa dalam kehidupan yang tidak dapat dielak. Sebaliknya ia adalah kebiasaan atau tabiat yang tertanam dalam diri kita kerana kita tidak mendidik diri dengan amalan-amalan kecemerlangan!

P/s : Saya berhasrat untuk menangguhkan dahulu cita-cita untuk berkahwin dalam masa 6 tahun kepada 7 tahun dari sekarang.Ini juga adalah semata-mata untuk kebahagiaan masing-masing dalam mengejar impian.Oh! Perancangan yang sungguh rapi kan? Tiru macam saya ya.Erk..  😀

-GM Yusri-

 

 

Advertisements

~ by GM Yusri on March 31, 2009.

16 Responses to “Kamu berani tangguh kerja!?”

  1. ermmmm….
    bley tahan btulnye…
    huhuhuhuhu….

    tangguh2 pas 2 ble dh t’lmbat bru sdar…
    hahahahaha….
    tp skrg tgh catch up…
    hope sempat…
    ma fwens kirim salam…
    mereka nak jd ur wives…
    hehehehehe

    • Haha
      Taw xpe
      So,jngn tangguh2 lgi
      Pe salahnya wat siap sume trus?
      Isy2~
      😉

      Wsalam
      Erkk,nk jd wives la plak
      Adesh
      Bahaya tu~
      😛

  2. btul kate ko yus..
    aku ade msalah no.5 tuh..sikap.muahaha

    • Haha
      Bhaya tu bro
      Ko kna g jmpa kaunselor prkhwinan
      Erkk,silap2,kaunselor sikap
      Ngee~
      😉

  3. ..semata-mata untuk kebahagiaan masing-masing dalam mengejar impian..

    adakah nie bermakna.encik yusri leh berpunyer.

    waaa..xbgth ek.=P

    • Erk..
      Uish,anda sngguh cekap dlm menganalisa mklumat nmpknye
      Xde pape
      Ayat itu hnya skadar mahu mngundang konspiransi
      Ngee~
      😛

  4. la biase la tgk la sape.hu2

    konspiransi yg en.yusri wujudkan biase btl.kan3

    • Oh tidak…
      Kadang2 konspiransi yg sngaja dcetuskan itu ada jgk btulnye jika diteliti dngn lebih detail
      Pokok pangkalnya,sume bergantung kpd data yg anda dpt n research
      Ngee~
      😉

  5. btol2..sikap mmg yg paling utama dlm membuat sesuatu pkerjaan..
    klu malas, satu mnde pon xleh wat..
    hmm..cm knl jer pic 2..ble ye?!?!hmm..

    • Haha
      Bgus2
      So,rajin2 lah ye
      *Aku malas je sbrnye,nk nasihat org plak*
      Ahakz~
      😛

      Owho
      Tu pic sem lepas
      Sila refresh balik memory
      Wii~
      😉

  6. Tiru macam bro???ahakz!!nasihat yg berguna..akan saya berusaha untuk menjadi seorang usahawan yg berjaya..saya doakan agar bro berjaya bertemujodoh dgn gadis idaman dalam masa 6@7 tahun lagi…amin….

    • Haha
      Bgus tu bro
      Nnti bleh wat join venture bsnes ngn aku
      Ngeh2
      😉

      Fuh,bgus2
      Siap doakan g2
      Aamiiin~
      Hak2
      😛

      Smoga brjaya mnjadi bsnesman yg mahsyur 1 ary nnti!
      InsyaAllah~
      😉

  7. hu3..
    lm x snggah ur blog..
    yusri2..
    ish3..
    mmg mngundang konspirasi je ayat ni..
    “semata-mata untuk kebahagiaan masing-masing dalam mengejar impian”..
    =p
    siap nk tnggu 6-7 thn tu.. sbr je la menunggu ur dream gurl tu, tu pun kalau en yusri dh jmpa la.. huk3
    =p

  8. alahai,comel nye muke ko :),.

    haha,.mcm kurang siuman,. :P,
    bagus22 tangguh lu kawin tuh,.sabar22 dluuu 😉

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: