Kankei? Bukan kangkung,ya.

AMARAN KERAS : Artikel kali ini bukanlah berkaitan dengan kangkung mahupun spesies-spesies sayur hutan yang lain. Harap maklum. Jika anda inginkan maklumat tentang bisnes kangkung,di sini bukan tempatnya. Pergilah ke pasar-pasar berdekatan setiap hujung minggu,ya.Sekian.  😛

Phew~ Sudah hampir 3 minggu rasanya saya tidak muncul dengan artikel yang terbaru dan mengghairahkan berinformasi. Pohon maaf dipinta kerana saya sebenarnya terlalu sibuk dengan 4 orang isteri dan anak-anak pelajaran sekarang. Well,frankly speaking,for me,study is more important rather than blogging. Ececeh,speaking la plak. Ahaks!  😛

Ok,tujuan utama artikel pada kali ini ditulis adalah berkenan dengan kangkung basi ‘kankei’. Anda tahu apa itu ‘kankei’? ‘Kankei’ adalah sebutan Bahasa Jepun yang memberi maksud ikatan perhubungan. Jaringan persahabatan semasa menjalankan perniagaan perlulah disemai dengan perasaan tulus ikhlas. Seseorang usahawan yang ingin berjaya hendaklah menjalinkan hubungan rambang dengan ramai perempuan muda yang hot,seksi dan rugged.Oh! persahabatan dengan ramai kenalan tidak kira tua, muda, pelbagai kaum, agama dan latar belakang.

Menghadiri pelbagai majlis / kursus / bengkel / mesyuarat / jamuan sememangnya dapat memberikan peluang kepada kita untuk mendapat kekasih hati kenalan baru. Ada dikatakan oleh penceramah motivasi perkahwinan perniagaan bahawa anda boleh diklasifikasikan sebagai seorang yang peramah jika sekiranya anda berjaya membawa pulang sekurang-kurangnya 5 keping kad perniagaan daripada rakan baru anda pada setiap kali perjumpaan! Oh!  😀

Ikatan perhubungan yang erat bukan sahaja ketika masa bercinta bergembira. Atau yang seperti kebiasaan kita dengar, “kawan ketika masa suka senang dicari, kawan ketika masa berduka siapa yang mahu”. Oh,tidak! Kita hendaklah sentiasa bersedia untuk membantu kekasih hati yang kesusahan rakan-rakan yang sedang menghadapi kesulitan. Walau bagaimanapun, kita hendaklah mengetahui limit kemampuan kita untuk membantu mereka.Tolong hanya sekadar yang termampu.Hmm.

Apa pula tindakan anda sekiranya mertua rakan baik sendiri melakukan kesalahan? Telah menjadi satu budaya dalam masyarakat kita, agak susah untuk menasihati mertua rakan yang telah melakukan kesalahan. Bagi pendapat saya, bukan hanya ketika mertua rakan mendapat kejayaan kita perlu ucapkan tahniah, namun untuk mengekalkan ‘kankei’ dengan keluarga mertua rakan-rakan, kita perlu juga menasihati mereka jika mereka melakukan kesalahan.Oh,sama-sama muhasabah diri!  😉

P/s : InsyaAllah,saya menginginkan ‘kankei’ dengan seorang isteri sahaja. Tidak lebih dari itu. Dikhuatiri nanti saya akan berlaku tidak adil jika mempunyai isteri lebih dari seorang. Kajian mengatakan bahawa sememangnya memang susah untuk diterima oleh kaum wanita bahawa diri mereka dimadukan.Isy2. Jadi,sayangilah isteri/bakal isteri/tunang/kekasih hati anda sepenuh dan setulus hati ya.Oh! Tiru macam saya.Ops!~  😛

-GM Yusri-

 

 

Advertisements

~ by GM Yusri on June 11, 2009.

22 Responses to “Kankei? Bukan kangkung,ya.”

  1. *Kajian mengatakan bahawa sememangnya memang susah untuk diterima oleh kaum wanita bahawa diri mereka dimadukan.Isy2.*

    owwh……

  2. “Jadi,sayangilah isteri/bakal isteri/tunang/kekasih hati anda sepenuh dan setulus hati ya.Oh! Tiru macam saya.Ops!~ ”

    uhukz..
    nmpknya en yusri dh ade kekasih hati la.. :p
    nk kata ade isteri, xde plak smpai kad jmputan lg.. :p
    lalala!!~

    • Uhukz
      Pe hal plak ni wat ulasan my p/s
      Isy2~
      😛

      Lorwh
      Bukn kkasih hati la,tpi bakal isteri
      Ngee~ 😛
      Xmen la kad jemputan yg anta kat umah2 tu
      Skrg org anta on9 kad jemputan dgital daa
      Isy3~
      😛

  3. patut la kat ym,status 2 jiwang ja.

    hahahahha.

    =p

  4. haisyh.
    haha.kne syg sepenuh ati erk?
    ngeh2

    • Haha!
      Ikut kpd kesesuaian
      Separuh hati pon xpe
      Sparuh lg untk yg no 2
      Ngee~
      *selamat mencuba!*
      😛

  5. yusri2….
    nampaknye,post anda mengenai kankei kurang mendapat smbutan…
    tp,kontroversi anda lbih hangat dperkatakn,,,
    pa per pn,,
    slmat b’isteri 1….
    hahhahahha

    • Haha!~
      Well,frankly speakin,i also dun noe why
      Ececeh,TER speakin~
      😛

      Uhukz
      Trimas2
      Ingtkn nk wish slamat beristeri 4
      Aish~
      😛

  6. ermmmm…
    malang btul ur wife nnt,, ckp nak isteri 1..
    tp hakikatnyer…
    ermmm
    1 dah r… x pyh bnyak2…
    hehehehe

    • Haha
      Mmg nk isteri 1 je pon
      Bnyk2 xbes
      Wat pnim kpala jew
      Nk wat bsnes pon xtenang g2
      Aish~
      😛

  7. uhukz..
    bakal isteri tu..
    tnpa segan silu en yusri mengaku ade bakal isteri..
    :p

    lorwhh..
    xbest la kad digital..
    bkn sume org ade e-mail pun..

    my sis ckp..
    org yg guna kad digital tu kedekut nmnya..
    lalala!!~

    • Haha
      Ofkos la kna mengaku
      Kdang2 je pon
      Xbes gk sorok2 ni sbrnye
      Ahaks!~
      😛

      Haha,my nenek tiri sbelah spupu ckp org yg guna kad digital ni concern bout alam sekitar
      Xde la pembaziran2 kertas ni
      Kertas dibuat dripada kayu
      Dh la kayu tu trgolong dlm sumber2 scarcity
      Isy2~
      😛

  8. bro…
    still byk respon..
    pentanda yg baek…^^

    • Hahaha!
      Petanda pe plak ni bro?
      Aish,ko ni xabis2 ngn petanda
      Kena bwk jmpa bomoh untk mandi bunga nmpknye ni
      Ahaks!~
      😛

  9. wahh..
    en yusri dh wt pengakuan secara terbuka tu..
    haha..
    sape la mlng sgt jd bkl isteri awk tu ye.. :p

    pape je la yusri..
    mls eh nk gdh dgn awk..
    wt pnat je..
    :p

    • Uhukz
      Ade plak malang
      Ofkos la bakal isteri sy tu bertuah sngt ade sy
      Isy3~
      😛

      Haha
      Ingtkn nk counter lgi hujah2 sy
      Yes,success2!
      Ngee~
      😛

  10. huk3..
    brtuah eh?
    nape eh brtuah??
    hmm..

    mls arr..
    bzir ms sy je gdh dgn awk..
    gi gdh dgn org lain la.. :p

    • Hak2
      Mne lah sy taw pe yg brtuah
      Awk g lh tny sndri my bakal isteri
      Ntah ade ke x
      Ngee~
      😛

      Hak2
      Membazir masa xpe lgi dri mmbazir duit
      Erk?
      😛

  11. artikel2 yg ditulis sgt infomatif dan lawak. hoho

    keep it up! 😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: